Projecten

Oktober 2025 

PFAS zijn stoffen die wereldwijd in het milieu voorkomen en in verband worden gebracht met schadelijke gezondheidseffecten. PFAS-moleculen zijn nauwelijks afbreekbaar en de saneringsmethoden zijn kostbaar en energie-intensief; PFAS wordt meestal uit bodem of grondwater gefilterd en vervolgens elders verbrand, zonder echte afbraak. Bright Spark wil dit fundamenteel anders doen. In een Valorisatieproject, ondersteund door onder meer Wetsus, ontwikkelen en testen we een nieuw gepatenteerde techniek waarmee PFAS volledig kan worden afgebroken. Het principe is op laboratoriumschaal bewezen en wordt in het kader van dit project in de praktijk gedemonstreerd voor een aantal verschillende PFAS-varianten. Doordat de afbraak direct op locatie plaatsvindt, vervallen transport en verbranding. De aanpak is daardoor schoner, efficiënter, energiezuiniger én goedkoper – een veelbelovende stap richting duurzame PFAS-sanering. Dit project wordt mede-gefinancierd door de Europese Unie.

 

Multifunctioneel vliegtuig instrument

Bright Spark ontvangt subsidie voor de volgende activiteit(en):

In de particuliere / recreatieve luchtvaart, worden de vereiste vlieglogboeken analoog bijgehouden. Moment van opstijgen en landing dienen echter qua tijdstippen exact geregistreerd te worden (omdat deze mede bepalend zijn voor onderhoudsplanning/-kosten), maar worden nu achteraf genoteerd op basis van inschatting van de piloot. Dit kan leiden tot kleine afwijkingen, welke cumulatief tot grotere afwijkingen kunnen leiden en dus tot grote afwijkingen tussen eigenlijke moment waarop onderhoud nodig is en het moment waarop dit daadwerkelijk plaatsvindt.

In het kader van dit project wil aanvrager hiervoor een oplossing ontwikkelen, die op een batterij werkt en welke de G-krachten (versnelling) van het vliegtuig gaat registreren aan de hand waarvan het exacte moment van opstijgen en landing bepaald kan worden door middel van uitlezing.

‘Bijvangst’ van het meten van de versnelling, is dat ook ‘misbruik’ van (verhuur-)vliegtuigen – in de vorm van ongewenst/extreem vlieggedrag – welke tot overbelasting van het vliegtuig leidt en de levensduur van het vliegtuig aantast en tot vervroegde onderhoud/reparatie kan leiden – aan de oppervlakte komt.

Het idee is om in de te ontwikkelen oplossing ook een koolmonoxide-sensor te integreren (detectie uitstoot verbrandingsgassen), welke stijging koolmonoxide-niveau in cockpit in vroeg stadium moet detecteren en alarm moet geven.